Blog


PANDEMİ SONRASI OKULA DÖNÜŞ

OKULA BAŞLARKEN

Okulumuzun uyum haftasının birinci haftasını geride bıraktık. Zorlu ve uzun bir pandemi sürecinden sonra okulumuzun kapılarını öğrencilerimize açtık. Pandemi süreci çocuklar için zorlu olduğu kadar siz velilerimiz için de uzun ve zorlu geçti. Okula dönüş sürecinde öğrencilerimizin duygu durumlarını önemsediğimiz kadar siz velilerimizin duygu durumlarını ve hazır bulunuşluğunu da önemsiyoruz. Çocuğunuzla olan güvenli bağlanmanız- özellikle pandemi sürecinde- ve ayrılma süreci, yaşanabilecek duygu durumları, gelen duyguları karşılama ve bunlarla başa çıkma uyum sürecini kapsayan konular arasındadır.

ALMA VE BIRAKMA

Bu süreçte ilk bahsedilmesi gereken konu siz ebeveynlerin çocuğunuzun okula başlaması sürecinde içinde bulunduğunuz duygu durumu ve vereceğiniz tepkilerdir. Çocuğunuz neredeyse bütün gününü okulda geçirse de okula bırakma ayrılma ve okuldan geri alma durumunu siz ebeveynleri ile pandemi nedeniyle bu yıl veda çemberimizde yaşamaktasınız. Bu aşamalarda sizin verdiğiniz tepkiler ve davranışlar oldukça önemlidir. Çünkü her süreçte olduğu gibi bu süreçte de çocuğunuzun gözü hep sizde olacaktır. Siz kendinizi ne kadar hazır ve rahat hissederseniz bu duygu çocuğunuzu da etkileyecektir. Sizin tedirgin ya da kararsız olduğunuzu fark etmesi durumunda bu durumdan hem o etkilenecek hem de bu durumu daha sonra kullanabilecektir.

TEPKİLER

Okul sürecinde olumsuz duygu durumlarını tam anlamıyla ifade edemeyen ya da pandemi sürecinden etkilenmiş çocuklarda belli somatik şikayetler oluşabilir. Baş ağrısı, mide bulantısı, kalp çarpıntısı, nefes almada güçlük, sıcaklık hissi, tuvalet gereksiniminde artış veya azalış. Bir de bunun yanında kaygıya bağlı ruhsal sorunlar da oluşabilir. Aşırı sinirlilik, sık ağlama, iştah değişiklikleri, yalnız yatmak istememe, içe kapanma, duygu değişikliği, huzursuzluk, öfke nöbetleri gibi durumlar ortaya çıkabilir. İlk zamanlar bunların yaşanması ve 1 hafta 10 gün kadar sürmesi çok olasıdır. Fakat sürecin uzaması durumunda altında yatan sebeplere bakılmalıdır.

GÜVEN VERMEK

Bu sürecin daha sağlıklı atlatılması için ebeveynlerin belirsizlikleri ortadan kaldırması önemlidir. Pandemi süreci yaşları itibariyle yeterince onlar için belirsizlik yaratmışken bir de okul durumunun eklenmesi onu daha da kaygılandırabilir. Bu nedenle çocuklarınızın sorularını geçiştirmeden doğru yanıtlamak gerekir. Bu dönemde çocuğunuza güven verici cümleler kullanmanız süreci çokça kolaylaştıracaktır. Okulun belli saat aralığında olduğunu ve saati geldiğinde onu mutlaka aynı saatte almaya geleceğinizi bildirmeniz ve buna dikkatli bir şekilde uymanız oldukça önemlidir. Rutinin dışına çıkılması durumunda çocuğunuzun güven kaybı oluşabilir ve ayrılmalardaki kopamama durumu daha da uzayabilir. ‘Okul senin için güvenli bir yer, buradayım, yanındayım, neye gereksinimin var bana söyleyebilirsin bunu birlikte halledebiliriz’ gibi cümleler ona kendini güvende hissettirecektir.

SORMAK MI DİNLEMEK Mİ?

Okulun ilk zamanları çocuğunuzdan okulla ilgili "Yemeğini bitirdin mi? Öğretmenini seviyor musun? Bugün hiç ağladın mı? Arkadaşın sana bir şey yaptı mı?" gibi arka arkaya sorular soracak şekilde bilgiler almak, çocuğunuzda olumsuz tepkilere yol açabilir.Bunun yerine "Bugün en çok hangi etkinlikte eğlendin, kiminle oynamak sana keyif verdi" gibi sorular, sohbet açmanızı sağlayacaktır. Kendisinin bile yeni ayak uydurduğu ve bununla mücadele içinde olduğu bir süreci size net bilgilerle vermesini istemek doğru değildir. Belli bir zamandan sonra kendiliğinden bunu anlatmaya başlaması iletişiminiz açısından çok daha sağlıklı olacaktır. Ne anlatırsa eksik ya da fazla onu sadece dinlemek yeterli olacaktır.

ÖNYARGILAR

Çocuğunuzun okula uyum sağlayıp sağlamaması onun uyumsuz bir çocuk ya da uyumlu bir çocuk olduğuna bir kanıt ya da işaret asla değildir. Süreç esnasında en uyumlu çocuklar bile belli bir zamandan sonra belli kaygılar taşıyabilir ve uyum konusunda ya da okula gelip gelmeme konusunda sıkıntılar yaşayabilir. Sosyal çevresinde genellikle uyumlu bilinen bir çocuk okula alışma aşamasında sıkıntı yaşadığında ailesi tarafından şaşkınlıkla karşılanabilmektedir. Süreci bu şekilde yorumlamak doğru değildir. Okulu doğru algılamasına yardımcı olmak, okulla ilgili söyleyeceğiniz olumlayıcı ve okulun kendisine sağlayacağı yararı içeren cümleler kurmak sakinleşmesine yardımcı olabilir. Unutmayın her çocuk bireyseldir ve olaylara, durumlara vereceği tepkiler değişkenlik gösterebilir.

KAYNAKÇA

bizimaile.com/2020/05/pandemide-ilişkilerin-donusumu/

http://aileegitimi.net/2018/08/28ilk-kez-okula-başlayacak-cocukların-ebeveynlerine-oneriler

http://hastane.kocaeli.edu.tr/upload/duyurular//3004200335136860a.pdf

https://.youtube.com/watch?v=J8MIlcIshKY 

Psikolog İrem Polat Canlı Yayın/Yeni Normalde Okul Öncesi Eğitim

Psikolog İrem Polat Canlı Yayın/ Yeni Normalleşme Sürecine Geçiş


Gizem ERAKSOY ERGUN

Rehber Öğretmen